torsdag 3 februari 2011

Focacciabröd

I dag på halv åtta hos mig baka dem ett focacciabröd som såg ruskigt gott ut så jag tänkte ge mig på att baka det en dag. Här kommer i alla fall receptet om någon vill prova på så kommer mitt resultatet senare =)

5 dl ljummet vatten
25 g jäst
2 msk olivolja
1.2 l vetemjöl
1 tsk salt
2 msk kryddor: torkad rosmarin, timjan, oregano samt basilika
2 msk olivolja
40 st svarta oliver
1 msk kvarnsalt




  1. Häll vattnet i en bunke och lös upp jästen.
  2.  Tillsätt olivoljan samt ca 1 liter av vetemjölet samtidigt med alla kryddorna och saltet.
  3.  Bearbeta degen, och tillsätt eventuellt mer mjöl, så den inte är för kladdig.
  4. Degen skall vara smidig att handskas med.
  5. Låt jäsa i ca 40 min.
  6. Tillsätt eventuellt mer mjöl vid utbakning.
  7. Lägg ut degen i en långpanna som klätts med bakpapper.
  8. Pensla över sista olivoljan.
  9. Tryck ner oliverna samt strö över kvarnsaltet.
  10. Grädda i ugn ca 25-30 minuter.
  11. Känn efter om brödet är klart genom att sticka ner en tändsticka. Om inget fastnar, så är brödet klart.

Inga kommentarer: